Zonta van den Goorbergh in middenmoot Moto2 in Brno: "Toch wil ik meer en richten we ons nu op Assen"
Uitgegeven door Fedor Eskes • 23 juni 2026 09:02
Zonta van den Goorbergh is zondagmiddag als vijftiende geëindigd in de Moto2 race op het Automotodrom Brno. De Nederlander scoorde daar voor de derde keer op rij punten mee terwijl teamgenoot Ayumu Sasaki vlak achter hem eindigde op de zestiende plaats.

Op een zonnig en zeer warm Automotodrom Brno begon vrijdag het negende Grand Prix weekend van 2026. Na een vrije training in de ochtend moest het tempo in de middag meteen al opgevoerd worden, en met een twaalfde tijd wist Van den Goorbergh zich direct te plaatsen voor Q2. Sasaki eindigde de eerste dag als zeventiende waardoor hij zich op zaterdag door Q1 moest zien te knokken.
Daar slaagde de Japanner in met een derde tijd waardoor hij zich bij de rest van de snelste Moto2 coureurs kon voegen. Van den Goorbergh noteerde de elfde tijd in Q2 terwijl Sasaki als 16e eindigde, waarbij de Nederlander nog een plaats opschoof vanwege een penalty voor een andere rijder.
Onder een temperatuur van meer dan 30 graden Celsius ging zondagmiddag de race over achttien ronden van start in Brno. Van den Goorbergh moest enkele posities prijsgeven terwijl Sasaki er meerdere goedmaakte en zich vlak achter zijn teamgenoot wist te voegen. Voor een groot gedeelte van de race reden beide Momoven Idrofoglia RW Racing Team coureurs dicht bij elkaar en waren de verschillen minimaal.
Uiteindelijk kwam Van den Goorbergh als vijftiende over de finish en claimde hij daarmee het laatste puntje, terwijl Sasaki geen punten aan zijn totaal mocht bijschrijven op de zestiende plaats. In het kampioenschap staat de Nederlander nu 20e met Sasaki op de 22e positie.
Zonta van den Goorbergh (P15 | +17,290):
“Om eerlijk te zijn was het een lastige dag. Ik denk dat we trots mogen zijn op het werk dat we het hele weekend hebben geleverd. We waren sterk en reden het grootste deel van de tijd alleen. Eigenlijk voelde ik me het hele weekend beter op gebruikte banden dan op nieuwe banden, maar om de een of andere reden kon ik in de race niet echt meevechten. Uiteindelijk nemen we één punt mee naar huis, wat positief is na een moeilijke race. Aan het begin van het seizoen waren we hier waarschijnlijk niet toe in staat geweest en het is duidelijk dat we progressie boeken, maar ik had op meer gehoopt. Dit is mijn langste puntenreeks in de Moto2, dus we zitten op de goede weg. Toch wil ik meer en richten we ons nu al op de volgende race in Assen. Dat is natuurlijk de thuis-Grand Prix van mij en mijn team, maar ik wil vooral blijven werken.”

Ayumu Sasaki (P16 | +19,676):
“Het was een moeilijk weekend voor ons. We zijn elke dag verbeterd, maar dat was niet genoeg om punten te scoren. Ik ben teleurgesteld met de zestiende plaats, omdat we dicht bij de punten zaten, maar net niet dichtbij genoeg. Natuurlijk is dit niet waar we op dit moment willen staan, maar samen met het team proberen we een oplossing te vinden om ons te verbeteren. Het was zeker beter dan in Hongarije, wat positief is, en gedurende de race kreeg ik steeds meer vertrouwen. Ik blijf hard werken richting de volgende race in Assen, wat een belangrijke wedstrijd is omdat het de thuisrace van het team is. Ik ben benieuwd wat we daar kunnen laten zien.”
De volgende Grand Prix vindt komend weekend van 26 t/m 28 juni plaats op het TT Circuit Assen, de thuisrace van het team. De focus ligt uiteraard op de actie op de baan maar ook naast de baan zal er veel gebeuren, met onder andere de terugkeer van het RW VIP-plein waarbij het team veel gasten zal ontvangen.




