Familie Ten Holt goed op dreef bij NXT GP; Phylicia knap in top vijf, wéér podium voor Floyd én WK-ticket voor Valencia!
Uitgegeven door Bas Kaligis • 23 juni 2026 17:45
STRIJEN – Het hele jaar is Floyd ten Holt al op dreef in de Honda Cadet 160cc-klasse van het NXT GP-kampioenschap, zaterdag in Strijen voegde hij een mooie P3 toe aan zijn erelijst. Door die prestatie staat het pas zevenjarige karttalent uit voorheen Onstwedde halverwege de competitie bovenaan, en dát betekende een ticket voor deelname aan de prestigieuze T4 Nations Cup in Valencia. Ook zijn achtjarige zus Phylicia was in dezelfde klasse opnieuw snel. Zij denderde naar een keurige vijfde plaats.

"Ik ben heel blij dat ik naar Valencia mag voor het WK", zei Floyd met een brede lach, direct na de laatste race. "Ik ben twee keer derde geworden en één keer tweede, dus ik had het wel een beetje verwacht vandaag."
Daarmee had hij niks te veel gezegd, want het hele seizoen hoort Floyd bij de besten. Ook in Strijen liet hij al direct zijn snelheid zien. In de eerste heat was Floyd zevende gestart, maar daar liet hij het niet bij. "Ik heb vier mensen ingehaald", rekende hij voor en zo finishte hij als derde.
In de tweede race mocht hij van de derde positie vertrekken en gedurende de hele race handhaafde hij die positie. "Ik heb daar een beetje geknokt", vatte Floyd die heat samen. Het was de opmaat naar een spannende slotrace.
Daarin startte hij opnieuw als derde, in regenachtige omstandigheden. "Ik zakte eerst terug naar de vierde plek, maar ik heb twee mensen ingehaald en ben tweede geworden", legde hij uit. Echt dicht bij de koploper kwam hij helaas niet meer. "De nummer één was niet zo ver weg, maar ik kon hem niet meer inhalen, want het was glad."

Zo werd hij derde in het dagklassement op de Zuid-Hollandse piste en was hij verzekerd van het ticket. Hij keek meteen uit naar de race in Spanje, in oktober. De baan kende hij al een beetje. "Want ik heb een sim waarop ook het circuit van Valencia staat. Daar rijd ik soms op. Het is een leuke baan, met mooie bochten, mooi weer en een rollende start."
Helemaal onbekend is het land hem trouwens niet. "Ik ben ook al eens in Spanje geweest, want ik heb al op Campillos gereden", zei Floyd. En het reizen erheen? Daar maakt hij zich geen zorgen om. "Vliegen vind ik leuk, want dan krijg je iets lekkers."
Ook zijn oudere zus Phylicia (8), die ook in de Honda Cadet 160cc-klasse uitkomt, was ook snel in Strijen. Zij racete naar de vierde, vijfde en vierde plaats in de respectievelijke races en verzekerde zich er zo van dat ze bovenin de titelstrijd blijft meedoen. "Ik ben best wel blij. Ik heb weer veel punten gepakt. Dat is best wel goed", zei Phylicia kort na de laatste race, om meteen haar ambitie te tonen: "maar de volgende keer wil ik weer op het podium gestaan!"
Floyd en Phylicia ten Holt bedanken hun vader en moeder en Mika Oostland. De snelle zus en broer worden in hun raceactiviteiten ondersteund door: Boer Vastgoed, Koene Tuning en Ankera Emmen
Floyd en Phylicia zoeken nog support. En Floyd hoopt op extra support speciaal voor zijn komende Tillotson WK-avontuur in Spanje.
Wil je ons sponsoren, neem dan contact op via:
Facebook Phylicia
Facebook Floyd


















